Ce trebuie sa știți despre expedierile în Marea Britanie după Brexit

Perioada de tranziție Brexit s-a încheiat, iar Uniunea Europeană și Marea Britanie au negociat un acord comercial care a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2021. Întreaga activitate a firmelor de curierat și de transport internațional a fost vizibil afectata de noul context politico-economic, iar haosul post-Brexit a ridicat multe semne de întrebare românilor aflați în Regatul Unit.

Restricții vamale la bunurile de consum, de la 1 ianuarie

Cea mai presantă întrebare însă e legată de noile restricții vamale la bunurile de consum și mărfuri care pana recent treceau fără probleme prin aeroporturile și vamile britanice. Astfel, începând cu 1 Ianuarie 2021, autoritățile britanice au introdus obligatoriu Declaratia Vamală pentru multe din produsele si bunurile importate din Uniunea Europeană. Pe langa faptul ca aceste mărfuri trebuie însoțite de un formular vamal, în multe situații trebuie achitat și TVA plus Taxe Vamale pentru ele.

În Republica Irlanda de Nord se va aplica Protocolul special încheiat între Uniunea Europeană și Regatul Unit, prin urmare nu vor fi necesare formalități vamale pentru expedierile în această țară. Excepție de la regulă o vor face mărfurile ce vin din Uniunea Europeană prin Regatul Unit cu destinație finală Irlanda de Nord unde se vor întocmi proceduri vamale de Tranzit.

Cerințe noi pentru expedierile în și din Marea Britanie

Condițiile și felul în care bunurile vor continua sa circule între România și Marea Britanie sunt foarte diferite de cele cu care ne-am obișnuit în ultimii ani. Toate persoanele fizice și cele juridice care vor expedia sau primi colete pe ruta Romania UK și retur, vor fi obligate sa pună la dispoziție o serie de documente pentru perfectarea formalităților vamale și stabilirea drepturilor vamale de import sau de export. În cazul în care se dorește expedierea unui colet către o persoana fizica din România, după plasarea comenzii clientul trebuie sa revina cu o Declarație pe Proprie Răspundere completată și semnată de mână de către DESTINATAR (persoana care primește coletele) și o copie a cărții de identitate/ buletinului destinatarului din România.

Important! Persoanele fizice pot trimite și primi colete în și din străinătate, prin firmele de curierat, doar în baza CNP-ului (Codul Numeric Personal), conform unui comunicat de presă al Direcţiei Generale a Vămilor (DGV). „Pentru persoanele fizice care utilizează serviciile de curierat rapid ale operatorilor economici autorizaţi, nu mai există obligativitatea obţinerea numărului EORI. Conţinutul trimiterilor va fi declarat în baza CNP, printr-o declaraţie simplificată”, se scrie în comunicatul de presă al DGV.
În cazul în care coletul este trimis către o persoana fizica din Marea Britanie, la documentele menționate mai sus se adaugă o Declarație necesară Autorităților Vamale din Anglia pentru calcularea TVA plus Taxe Vamale.

Declarația pe propria răspundere trebuie sa cuprindă datele de identificare ale Destinatarului, detalierea conținutului pe număr de bucăți din fiecare categorie de produse (de ex. 3 bluze, 2 perechi pantaloni, 6 cărți, etc.), Valoarea Declarată a produselor din colete. În funcție de această valoare se vor calcula Taxele Vamale și TVA în Anglia/România.
Pentru valoarea declarata a continutului expeditiei mai mare de 45 EURO/ 39 GBP clientul își asumă achitarea TVA din țara de destinație cât și achitarea costurilor vamale aferente trimiterii care pot fi de natura: taxe vamale, accize, taxe de depozitare, penalitati/ amenzi etc.
Pentru acestea, independent de costul transportului se va trimite invitație de plata prin intermediul unui procesator de plăți online.

Declarațiile pe proprie răspundere pot fi descărcate de pe website-ul nostru la următoarele linkuri:
https://www.eastlines.co.uk/wp-content/uploads/2021/02/Declaratie-pe-propria-raspundere-PF.pdf
https://www.eastlines.co.uk/wp-content/uploads/2021/02/GIFT-LETTER-FOR-CUSTOMS-DECLARATION.pdf

Taxele vamale aplicabile la importul de bunuri aflate în trimiterile de la o persoană fizică la alta și cele la punerea în liberă circulaţie a mărfurilor din state terţe UE în România sunt cuprinse în Tariful Vamal Comun de Import al Uniunii Europene, adoptat prin Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2658/87 privind Nomenclatura tarifară şi statistică şi Tariful Vamal Comun. Toate informațiile despre tarifele vamale menționate anterior pot fi obținute de pe site-ul http://taric3.customs.ro:9080/taric/web/main_RO

ATENȚIE!
Până la onorarea plăților Taxelor Vamale și/sau TVA și trimiterea documentelor solicitate anterior NU se va putea obține liberul de vamă pentru expedițiile dvs.

Taxe vamale pentru expeditiile care au Destinatar o persoană fizică în România

Trimiterile de la persoane fizice la persoane fizice, fără scop comercial (de revânzare), presupun o impunere de taxe vamale în funcție de valoarea declarată conform grilei:
● până în 45 EUR – 0 TVA și 0 Taxe Vamale;
● între 45 EUR și 700 EUR – 19% TVA PLUS 2.5 % Taxa Vamală Forfetară;
● peste 701 EURO – se face Declarație Vamală separată și se achita TVA de 19% (ori TVA-ul aferent produsului respectiv) PLUS Taxe Vamale raportate la Produsele trimise în funcție de Codul Tarifar din sistemul TARIC.

Bunuri expediate către persoane particulare ca urmare a comenzilor făcute prin Internet, corespondenţă, telefon sau telechat:
● până în 10 EUR – 0 TVA și 0 Taxe Vamale;
● între 10 EUR și 150 EUR – 19% TVA și 0 Taxe Vamale;
● peste 150 EUR – se face Declarație Vamală separată și se achită TVA de 19% (ori TVA ul aferent produsului respectiv) PLUS Taxe Vamale raportate la Produsele trimise în funcție de Codul Tarifar din sistemul TARIC.

Mai în detaliu despre aceste documente și taxele vamale aferente atat pentru persoane fizice cat și juridice, am scris într-un articol anterior:
https://www.eastlines.ro/proceduri-vamale-post-brexit/

ATENȚIE!
În momentul calculării Taxelor Vamale și a TVA-ului, pe lângă Valoarea Declarată a produselor se adaugă și costul Transportului. La valoarea totală rezultată Autoritatea Vamală va calcula TVA-ul și Taxele Vamale.
Informații legate de conținutul trimiterii către persoane fizice puteți regăsi accesând https://www.customs.ro/calatori/bunuri-expediate-prin-colete#casetaAsistenta

Pentru a evita hazardul, înainte de a trimite o expediție, va recomandăm sa va culegeti toate informațiile necesare de la autoritatile abilitate precum: autoritatea vamala din tara de expediere/ autoritatea vamala din tara de destinatie, primaria/prefectura din localitatea de destinatie etc.

Facem tot posibilul pentru ca toți clienții noștri  resimtă cât mai puțin aceste modificări, însă pentru a ne adapta la schimbările legislative este necesar  avem suportul clienților și să ne pună la dispoziție în timp util documentele solicitate.

Cu drag, echipa Eastlines!